Viva 2023. Viva Magenta!

Każdego roku firma PANTONE INC., znana z produkcji systemów używanych w przemyśle poligraficznym, ogłasza kolor, który wyznacza trendy na kolejny sezon. To inspiracja dla wielu branż – przede wszystkim dla mody, architektury czy reklamy, które z niecierpliwością oczekują na decyzję, pojawiającą się na przełomie grudnia/stycznia. Wybrany kolor króluje bowiem u projektantów odzieży, pojawia się na ścianach naszych mieszkań, akcesoriach łazienkowych, a nawet ślubnych dodatkach czy makijażach przez kolejnych dwanaście miesięcy.

Ale nie jest on określany przypadkowo. Od 2000 roku instytut organizuje dwudniowe, tajne spotkania, na które zapraszani są przedstawiciele zespołów z całego świata, zajmujący się standaryzacją kolorów. Na podstawie analizy trendów wybiera PANTONE Color of the Year. Pod uwagę brane są czynniki makroekonomiczne, elementy wizerunkowe, a także wydarzenia, które dzieją się na całym globie. Kolory odzwierciedlają bowiem nastroje, wpływają na emocje, idee, dodają energii lub wręcz przeciwnie – wprowadzają spokój i harmonię.

Nikogo zatem nie zdziwiło, że w 2022 roku dominował Veri Peri, stanowiący połączenie niebieskiej stabilności i innowacyjnej czerwieni. Pomagał z odwagą spojrzeć w nową, inną po pandemii przyszłość, łączył świat realny z wirtualnym, mobilizował do odważnej kreatywności oraz otwartości na nowe pomysły i rozwiązania. A czego potrzebowaliśmy w 2021? Przede wszystkim nadziei – na lepsze jutro, na stabilizację, na powrót do normalnego funkcjonowania. Eksperci Pantone zaproponowali więc duet: jasną szarość 17-5104 Ultimate Gray i żółty 13-0647 Illuminating, mariaż kolorów niosący z jednej strony stabilne podstawy, z drugiej ogromną dawkę optymizmu i siły.

A już dziś wiemy, że w 2023 światem designu „rządzić” będzie „Viva Magenta” (PANTONE 18-1750), bliski karmazynowej czerwieni lub głębokiej maliny, z elementami indyjskiego różu. Emanujący energią i wigorem odcień ma zachęcać do podejmowania śmiałych decyzji i nieść tak potrzebny dziś optymizm. To „nietypowy kolor na nietypowy czas”, który uderza wigorem, siłą i ma przynieść całkiem nową perspektywę w obliczu wyzwań, jakie nam towarzyszą: trwająca wciąż pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie oraz kryzys gospodarczy. Musiał być więc odważny, nieustaszony i energetyzujący.

Decyzję ogłoszono podczas międzynarodowych targów sztuki w Art Basel w Miami 1 grudnia 2022 roku.

A czym jest Viva Magenta? Jak przyznaje dyrektorka Instytutu Koloru Pantone, Leatrice Eiseman, „wywodzi się z rodziny czerwieni i jest zainspirowana koszenilą*, jednym z najcenniejszych naturalnych barwników, a zarazem jednym z najmocniejszych i najbardziej jaskrawych, jakie zna świat”. To barwa, która na kole kolorów tak naprawdę nie istnieje i nie ma długości fali światła jej odpowiadającej – znajduje się dokładnie pomiędzy czerwonym a niebieskim. Jest więc zarówno ciepła, jak i chłodna. Cyfrowa i pierwotna. Niektórzy szukają nawet jej związku z przyciskiem „obserwuj” na Tik Toku.

Czy przyjmie się w naszych domach? Czy to właśnie ten kolor zagości w garderobach kobiet na całym świecie? Czy na reklamach nowych produktów pojawiać się będzie już tylko Viva Magenta? Czas pokaże! Choć już widzieliśmy pierwsze kolekcje smarfonów oraz tabletów, którymi rządził PANTONE 18-1750, a i w modzie można było dostrzec pewne jaskółki… We wspólnej kolekcji marki Gucci i Harry’ego Stylesa „GucciHAHAHA” największą uwagę mediów przykuwał garnitur w kolorze przygaszonej magenty. Podobny odcień przewinął się także w kolekcjach na wiosnę-lato 2023 takich marek jak Givenchy, Giambattista Valli czy Loewe. Nie możemy pominąć również jednej z najbardziej wpływowych ikon mody – księżnej Kate, która w marcu tego roku, w trakcie uroczystości Platynowego Jubileuszu królowej Elżbiety II w Belize, wystąpiła w lśniącej szyfonowej sukni marki Vampire’s Wife w kolorze bardzo podobnym do Viva Magenta.

Z niecierpliwością czekamy więc na kolejne interpretacje kreatywnych projektantów! Viva Magenta!

*To barwnik pozyskiwany z wysuszonych i zmielonych owadów zwanych czerwcami kaktusowymi.