Pandemia to ciąg zmian i duży znak zapytania – dokąd nas te zmiany poprowadzą? Bez wyjątku. Również w świecie EB. Do wyboru mamy dwa scenariusze: możemy siedzieć z założonymi rękami i patrzeć na to, co się wydarzy, albo wziąć sprawy w swoje ręce i dostosować się do nowej rzeczywistości. Bo nowa rzeczywistość to nowe możliwości!

Zdajemy sobie sprawę z tego, że każda zmiana, szczególnie gdy jest sporych rozmiarów, rodzi opór. To naturalna reakcja obronna organizmu doskonale opisana przez psychologów. Wszak zmiana to strach przed hipotetycznym zagrożeniem, strach przed nieznanym. Większość z nas wolałaby utrzymać status quo. Chętniej zaakceptujemy stan rzeczywisty – nawet jeśli zawiera wady – niż mielibyśmy się pchać w nieznane, w niepewność. Tutaj jednak nie mamy wyboru, bo zmiana wywołana przez pandemię dzieje się mimo wszystko, bez naszej ingerencji, nie mamy na nią wpływu. Albo wsiądziemy do nowego pociągu i zmienimy tory albo zostaniemy na peronie, a świat pojedzie bez nas.

1. Zacznij od siebie

Będzie łatwiej, jeśli potraktujesz zmiany nie jako zagrożenie, ale jako szansę. Jednak gdy ich ogrom cię przerasta, zacznij od drobnych kroków. Małe sukcesy będą motywować do dalszego działania. To nie czas na skakanie na głęboką wodę. Ile razy to już było, gdy z trudem próbowaliśmy zabrać się za trudne działanie? Odkładaliśmy je na później, szukaliśmy wymówek, aby się tym nie zajmować. A gdy w końcu ruszaliśmy z robotą okazywało się, że wcale nie jest tak źle!

Eksperymentuj, próbuj, ucz się, ćwicz! Daj sobie prawo do popełniania błędów. Już wkrótce powiesz sobie: „To faktycznie nie jest takie trudne!”.

2. Rozmawiaj

Nie duś tematów w sobie, zacznij rozmawiać. Otwórz się na inne działy, inne zespoły. Przecież wszyscy jedziemy na tym samym wózku. Employer Branding to konglomerat różnych światów, a czas zmiany jest doskonałym momentem, aby te światy połączyć. Zadania z zakresu EB są często rozproszone w różnych obszarach firmy, stąd łatwiej będzie nawiązać współpracę. Znajdź sojuszników – razem będzie raźniej. Szukaj pomocy, zarówno wewnątrz organizacji jak i na zewnątrz. Być może warto zaprosić konsultanta, który z pewnością będzie mieć nieskażone wewnętrznymi relacjami spojrzenie na firmę. Łatwiej będzie mu powiedzieć o trudnych rzeczach. Taka osoba zazwyczaj widzi to, co my – będąc w środku – przestajemy dostrzegać.

3. Dostosuj strategię Employer Branding

Strategia to drogowskaz, który pokazuje cel działania oraz sposób na jego osiągnięcie. Z pewnością poświęciliście sporo czasu na opracowanie doskonałego dokumentu, który obecnie stał się w wielu firmach nieaktualny. Bez obaw. Nie znamy firmy, w której strategię należałoby wyrzucić do kosza i zacząć pracę nad nową. Przecież fundamenty są te same, ludzie są ci sami. Co wcale nie oznacza, że wszystkie zapisy strategii są aktualne. Warto je przedefiniować, dostosować do nowej rzeczywistości.

Szczególny nacisk połóż na zredefiniowanie EVP oraz dostosowanie KPI. Z pewnością rotacja pracowników czy poziom ich zaangażowania będą się znacznie różnić od zaplanowanych wcześniej wskaźników sukcesu.

4. Zadbaj o media społecznościowe

Jeszcze rok temu można było powiedzieć, że są firmy czy branże, które nie muszą być w sieci i całkiem nieźle radzą sobie bez Facebooka. Dziś, gdy w wielu firmach od miesięcy pracuje się na odległość, nie znamy przykładu, który nie potrzebuje wsparcia w socialach. Dla większości marek kanały w mediach społecznościowych są kluczową formą komunikacji z pracownikami. Z pewnością trend ten będzie się rozwijać. Specjaliści przewidują, że udział kanałów social media w działaniach employer branding wzrośnie w ciągu najbliższych pięciu lat o ponad 70%.

Wszyscy kochamy nowe rzeczy, ale nie lubimy do nich dążyć. Taka nasza natura. Życzmy sobie, aby proces podążania do nowej rzeczywistości sprawiał nam dużo radości.