Praca zdalna to w Multum PR chleb powszedni. W biurze spotykamy się 2-3 razy w tygodniu. Pozostałą część czasu spędzamy w domu lub na spotkaniach z klientami. Coś, co dla nas jest oczywistą oczywistością, dla wielu z Was może być dużym wyzwaniem. Jak poradzić sobie z pracą z domu? Oto kilka naszych podpowiedzi.
1. Zorganizuj miejsce do pracy.

Znajdź sobie osobny kąt, w którym będziesz pracować. Powinien być z dala od centrum życia rodzinnego. Kuchnia czy jadalnia na pewno nie są dobrym miejscem. Siedzenie w salonie z laptopem na kolanach jest fajne, ale – uwierz mi – Twój kręgosłup będzie Ci bardzo wdzięczny, jeśli nie będziesz nadużywać takiej pozycji. Lepszy będzie ergonomiczny fotel i komputer. I lepiej by nie był to ten sam, na którym oglądasz filmy czy grasz. Pamiętaj też, że pracodawca powinien Ci pomóc w organizacji miejsca pracy w domu. Nie krępuj się zapytać o dodatkowe monitory czy szybszy internet.

2. Przygotuj się do pracy.

Tak jak to robisz, wychodząc do biura. Poranna rutyna pozwoli Ci psychicznie nastawić się do zajęć. Nie musisz prasować koszuli i zakładać garsonki, ale siedzenie cały dzień w pidżamie nie jest dobrym pomysłem. Aby być wydajnym musisz poczuć atmosferę pracy i psychicznie się do niej nastawić. Ważne: jeśli pracujących domowników jest więcej, ustalcie zasady. Praca z partnerem czy partnerką pod jednym dachem też może być wyzwaniem. Dobrym pomysłem jest organizowanie wspólnych przerw.

3. Określ czas pracy.

Pracuję od – do. Nie zaczynam wcześniej i nie siedzę po godzinach. To jest jeden z tych błędów, które popełnialiśmy, będąc początkującymi „homeoffisami”. Zaczynaliśmy pracę wraz z wyjściem naszych współlokatorów i kończyliśmy, gdy oni wracali do domów. Cały czas pracując. A nasi mężowie, żony, dzieci zdążyły w tym czasie odpracować 8 godzin, spędzić kolejną godzinę w podróży, zrobić zakupy i zaliczyć w drodze do domu siłownię.

4. Zaplanuj przerwy.

Czas na regenerację jest równie ważny, jak czas przeznaczony na pracę. Bez trudu znajdziecie wyniki badań, które pokazują, że liczba godzin w pracy nie przekłada się na jej efektywność. Jednym z najlepszych systemów pracy jest 50/15, czyli 50 minut pracy i 15 minut odpoczynku. Osoby korzystające z tego systemu, odznaczały się największym skupieniem i szybkością w realizowaniu zadań. Pracując mniej, zrobisz więcej. No i ciągle obowiązuje Cię prawo pracy, które – tym razem – sam od siebie musisz wyegzekwować. Czy pamiętasz, że na każdą godzinę spędzoną przed ekranem należy Ci się 5 minut odpoczynku?

5. Nie zapominaj o zespole.

Praca w firmie to praca grupowa. Nawet gdy jesteś freelancerem, musisz się kontaktować! Jeśli nie macie w firmie osobnych kanałów komunikacji, załóżcie ze znajomymi grupę na Facebooku. Wymieniajcie się spostrzeżeniami dotyczącymi pracy. W Multum bardzo dobrze to działa. Oprócz ważnych służbowych spraw można się także dowiedzieć, jak złożyć prześcieradło z gumką, aby się nie gniotło. Praca zdalna wymaga większej dbałości o komunikację. Powiedz zainteresowanym, jaki jest Twój plan dnia, daj im znać, że jesteś. Korzystajcie z darmowych narzędzi do wspólnej pracy. My korzystamy z Google Docs, Trello czy Canvy.

6. Bądź fair!

To nic zdrożnego, że w przerwie nastawisz pranie, aby w czasie kolejnej je rozwiesić. Na tym polega zdalna praca. W końcu jesteś w domu. Ważne są proporcje i odrobina wyobraźni. Podlewanie kwiatków w czasie telekonferencji lub przetarcie półki z książkami jest super. Malowanie? Może jednak nie! Praca z domu to w dalszym ciągu praca, a nie czas na robienie remontu czy czas na generalne porządki. Bądźmy uczciwi wobec pracodawcy, a przede wszystkim wobec siebie.Chętnie poznamy Wasze sposoby na zorganizowanie sobie pracy z domu. Czym możecie nas zaskoczyć?