Jak zachować się na stoisku targowym?
Wróciły! Po dwóch latach pandemii i związanymi z nią obostrzeniami. Targi (i wszelkiego rodzaju inne eventy branżowe), bo o nich mowa, to doskonała okazja, aby zaprezentować firmę potencjalnym klientom czy kontrahentom. Bezpośrednie spotkanie daje nam sposobność opowiedzenia o sobie oraz przedstawienia oferty, a także umożliwia podjęcie dialogu i nawiązanie relacji. Poniżej zebraliśmy kilka wskazówek, które pozwolą uniknąć eventowego faux pas.
Bierzesz udział w targach?
Pamiętaj, że oznacza to:
- pracę i bycie w gotowości przez cały czas trwania eventu,
- wielokrotne wykonywanie tej samej czynności na użytek kolejnych zainteresowanych,
- udzielanie odpowiedzi na powtarzające się pytania,
- przeorganizowanie dnia pracy.
Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz!
Pamiętaj – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Personel targowy jest wizytówką firmy. To, jak wypadnie w oczach gości, przekłada się bezpośrednio na odbiór całego przedsiębiorstwa czy marki. Dlatego ważne jest, by przestrzegać określonych reguł i nie dopuszczać się zachowań nagannych, mogących przyczynić się do obniżenia frekwencji na stoisku.
Zachowania niedopuszczalne
Goście targów najpierw widzą stoisko oraz personel, dopiero po tym dochodzi do kontaktu bezpośredniego. Ważne! Obsługa stoiska powinna być profesjonalna i zawsze gotowa do kontaktu z Klientem. Dlatego:
1. Nie zostawiaj pustego stoiska
Puste stoisko nie zachęca do odwiedzin. Jeżeli musisz opuścić swoje stanowisko, upewnij się, że ktoś „zostanie na posterunku” i przejmie na chwilę Twoje obowiązki. Poinformuj pozostałych członków personelu, że wychodzisz i podaj szacunkowy czas swojej nieobecności.
2. Nie prowadź prywatnych rozmów z pozostałymi członkami personelu lub przez telefon
Pamiętaj, że jesteś w pracy. Sytuacja jest o tyle wyjątkowa, że rozmowę mogą usłyszeć goście stoiska. Ponadto widok roześmianej osoby z telefonem komórkowym przy uchu nie zachęca do podejścia i rozpoczęcia rozmowy.
3. Nie spożywaj jedzenia na stoisku
Jeżeli jesteś głodny/a, udaj się do strefy gastronomicznej lub innej, gdzie będziesz mógł/mogła w spokoju zjeść. Jest to o wiele lepsze rozwiązanie, niż jedzenie na oczach gości.
4. Nie okazuj zmęczenia
Mimo wielogodzinnego wysiłku nie wypada okazywać zmęczenia. Unikaj zgarbionej postawy, opierania się o ścianę, czy podpierania głowy rękami.
5. Nie przyjmuj postawy zamkniętej
Mowa ciała ma ogromne znaczenie. Nie lekceważ tego. Unikaj krzyżowania rąk na piersiach, stania tyłem lub bokiem do odwiedzających stoisko, nie unikaj kontaktu wzrokowego z gośćmi targów.
6. Nie trzymaj rąk w kieszeniach
Prowadząc rozmowę, nie trzymaj rąk w kieszeniach. Okazujesz tym brak szacunku dla swojego rozmówcy.
7. Nie każ na siebie czekać
Szacuje się, że 60% gości targów odchodzi, jeżeli personel stoiska nie nawiąże z nimi kontaktu w ciągu minuty. Jeżeli jednak o to poprosisz, osoba może czekać na rozmowę z Tobą nawet do 3 minut.
8. Nie baw się telefonem/nie czytaj gazet, książek czy materiałów pozostałych wystawców
Nawet jeżeli na stosiku panuje chwilowy zastój, nie szukaj rozrywki. Pamiętaj, że jest to zachowanie niekompetentne, a przecież jesteś i chcesz być postrzegany/a jako profesjonalista/ka, prawda?
9. Nie ignoruj osób czekających na skraju stoiska
Jeżeli zauważysz osobę, która przygląda się Twojemu stoisku, nie ignoruj jej. Spróbuj ją zachęcić do rozmowy uśmiechem czy uprzejmym skinieniem głowy.
10. Nie używaj języka niedostosowanego do grupy docelowej
Formułuj wypowiedzi w sposób jasny, prosty, zrozumiały dla Twojego odbiorcy. Pamiętaj o zachowaniu kultury języka.
Ponadto pamiętaj o:
1. Komunikacji werbalnej
Zwróć uwagę na poprawną artykulację wypowiadanych słów. Wyraźne mówienie to niewątpliwy atut wystawcy. Tempo musi być zmienne, by zainteresować słuchacza. Oczywiście powinno być to podyktowane sensem wypowiedzi. Upewnij się, że jesteś dobrze słyszalny/a. Osoba mówiąca cicho postrzegana jest jako niepewna swych słów i mało wiarygodna. Z drugiej strony, mówiąc za głośno, sprawisz wrażenie osoby zarozumiałej.
2. Uśmiechu
To jeden z ważniejszych elementów mowy ciała, który ma ogromny wpływ na wrażenie, jakie wywołujemy u odbiorcy.
3. Cierpliwości i opanowaniu
Targi wiążą się z wielokrotnym powtarzaniem danej czynności, opowiadaniem różnym osobom o tych samych kwestiach czy udzielania odpowiedzi na powtarzające się pytania. Mimo tego do wszystkich osób powinieneś/aś odnosić się z jednakowym nastawieniem.
4. Zaangażowaniu
W opinii zwiedzających zaangażowanie jest kluczowe dla dobrej obsługi stoiska.
5. Przygotowaniu się do targów
Targi to od kilku do kilkunastu godzin „na posterunku”. Pamiętaj, by zaopatrzyć się w prowiant lub zorientować się, czy na miejscu będzie strefa gastronomiczna. Przed targami wraz z pozostałym personelem targowym ułóżcie harmonogram swojej pracy. Ustalcie nie tylko zakres podziału obowiązków, ale i godziny oraz długość przerw (stoisko nie może być puste). Pamiętaj o ustawieniu na poczcie firmowej autorespondera z informacją, że przebywasz poza biurem.
6. Dress Code
Personel targowy powinien wyglądać schludnie, ale i spójnie (np. panowie ubierają czarne garnitury, panie czarne garsonki/garnitury). Klienci nie powinni mieć wątpliwości czy jesteś wystawcą, czy gościem stoiska.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w temacie targów i eventów, napisz do nas.