W trosce o pracownika, czyli dlaczego well-being jest tak istotny?
Rolą nowoczesnego pracodawcy jest nie tylko dostarczenie wypłaty na czas, ale także zadbanie o dobrostan swoich pracowników. Czemu jest tak istotny?
Temat dobrostanu pracownika, a innymi słowy troska o szeroko pojęty well-being w organizacji, wysunął się na pierwszy plan po pandemii, a także wraz z inwazją Rosji na Ukrainę i poczuciem lęku oraz zagrożeniem bezpieczeństwa. Wówczas mocno dało się zauważyć (w obliczu licznych załamań psychicznych), jak mocno dobrostan pracownika wpływa na jego pracę i funkcjonowanie firmy. To, co wydawało się dla wielu mniej istotne, mocno dało o sobie znać. Dzisiaj nie mamy już wątpliwości, że pracodawca, który chce mieć wydajnych i szczęśliwych pracowników, nie tylko musi zadbać o poczucie bezpieczeństwa w postaci wypłaty na czas, ale także o wiele innych kwestii, które zbieramy w jednym pojęciu – well-being.
Jak definiuje się well-being w kontekście zarządzania firmą? Innymi słowy jest to zadbanie o dobrostan pracownika, poprzez uwzględnianie jego potrzeb, a co za tym idzie umożliwianie ich realizacji. Dobrostan dzieli się na różne obszary (posiłkujemy się koncepcją zaczerpniętą z Wellness In Eight Dimensionsz, Swarbrick & Yudof, 2015), które można opisać w następujący sposób:
- Dobrostan fizyczny – energia, forma, witalność, siła
- Dobrostan duchowy – poczucie sensu w życiu
- Dobrostan psychiczny/emocjonalny – świadomość emocji i umiejętność w zarządzaniu nimi, a także radzenie sobie ze stresem
- Dobrostan intelektualny – chęć poznawania oraz uczenia się
- Relacje – budowanie wartościowych relacji z innymi ludźmi, kontakty, przynależność do grupy
- Finanse – poczucie bezpieczeństwa finansowego
- Kariera i rozwój – spójność pomiędzy tym, co robimy, a umiejętnościami i posiadanymi talentami, poczucie tworzenia wartości dla siebie i innych, sens, możliwości rozwoju, użyteczność społeczna
- Środowisko naturalne – otoczenie, w którym przebywamy
W pigułce well-being jest to troska o dobrostan fizyczny, psychiczny, intelektualny i duchowy pracowników, przez co wzrasta ich poczucie szeroko pojętego bezpieczeństwa, a wraz z tym efektywność i przywiązanie do firmy, która się nimi „opiekuje”. W praktyce są to popularne ostatnimi czasy benefity w postaci opieki psychologa, fizjoterapeuty, prywatnej opieki medycznej, czy też wydarzeń cyklicznych promujących zdrowy tryb życia (o popularnych owocowych czwartkach nie musimy chyba już pisać ). A także tworzenie przestrzeni do integracji i budowania relacji (imprezy dla pracowników, budżety na integrację itp.), troska o rozwój i dobrze dobrane szkolenia (coraz popularniejszy jest mentor, doradca zawodowy w organizacji), a także otoczenie (dobrze znane chillouty i rest roomy w firmach). Skarbnicą przykładów są benefity oferowane przez firmy.
A na koniec, dla porównania, definicja well-beingu opracowana przez firmę Gallup, zgodnie z którą istotne jest pięć elementów:
- Cel (purpose) – czyli po prostu „lubię to, co robię”, co bezpośrednio wiąże się z motywacją do osiągania wyznaczonych celów
- Relacje (social) – otrzymywanie wsparcia, a także szacunku oraz miłości
- Finanse (financial) – zarządzanie ekonomiczną sferą życia i zapewnienie bezpieczeństwa finansowego
- Społeczność (community) – zadowolenie z miejsca, w którym mieszkam, a także poczucie bezpieczeństwa i dumy z posiadanych relacji
- Stan fizyczny (physical) – dobre zdrowie i energia do wykonywania codziennych zadań
Mamy nadzieję, że udało nam się przybliżyć nieco pojęcie well-beingu i wytłumaczyć jego znaczenie w organizacji. A teraz podchwytliwe pytanie – czy my napisaliśmy ten tekst, czy poprosiliśmy czatGPT, żeby zrobił to za nas?