Autentyczność w employer brandingu

Dzisiaj atrakcyjny wizerunek pracodawcy to za mało, by przyciągnąć i zatrzymać dobrych specjalistów. Liczy się autentyczność. To, co sprawia, że działania employer brandingowe są szczere, to prezentowanie przez firmę prawdziwych wartości, kultury i misji. Jak robić to dobrze?

Dlaczego autentyczność w działaniach EB jest ważna?

Prawdziwość employer brandingu pozwoli na poprawę w 3 kwestiach: w budowaniu zaufania, zwiększeniu zaangażowania oraz w przyciąganiu specjalistów.

  • Autentyczność buduje zaufanie wśród obecnych, jak i potencjalnych pracowników. Kandydaci często poszukują informacji o firmach w mediach społecznościowych, na portalach z opiniami czy pytają znajomych. W ten sposób nieprawdziwy wizerunek szybko zostanie zdemaskowany. Natomiast pracownicy, którzy ufają swojemu pracodawcy, staną się ambasadorami marki.
  • Autentyczność zwiększa zaangażowanie wśród pracowników, którzy, widząc zgodność z deklarowanymi przez firmę wartościami, z większym prawdopodobieństwem również będą stosować je w swojej pracy, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lojalność wobec marki. Taka zgodność słów i czynów firmy skutkuje lepszą atmosferą w pracy oraz poprawia motywację.
  • Autentyczność przyciąga specjalistów, a co najważniejsze odpowiednich specjalistów. To dzięki temu w czasie rekrutacji zgłoszą się osoby, które faktycznie pasują do kultury organizacyjnej firmy (co sprawi, że stanie się ona bardziej efektywna), a nowe osoby łatwo i szybko odnajdą się w zespole. Maleje również ryzyko utraconych rekrutacji, czyli sytuacji, gdy nowy pracownik po krótkim czasie uznaje, że to „nie jego miejsce” i odchodzi, a firma zmuszona jest ponownie szukać specjalisty.

5 sposobów, jak prawdziwie prezentować wartości, kulturę i misję firmy

  1. Bądź szczery w komunikacji. Unikaj przesadnych upiększeń, pokaż rzeczywistość. Bardzo ważne jest pochwalenie się sukcesami oraz wyzwaniami, z którymi mierzy się Twoja firma. Tutaj kluczową rolę odgrywa transparentna komunikacja, zwłaszcza wewnętrzna.

  2. Dbaj o spójność działań z wartościami. Deklarowane wartości firmy powinny mieć odzwierciedlenie w codziennych działaniach. Jeśli Twoja firma mówi, że ceni sobie rozwój pracowników, to powinna inwestować w szkolenia i dawać zatrudnionym możliwość awansu.

  3. Opowiadaj historie swoich pracowników. To oni będą najlepszymi i najbardziej autentycznymi ambasadorami marki. Publikowanie ich doświadczeń, opinii w mediach społecznościowych i na stronie internetowej pokaże prawdziwy wizerunek firmy. Pamiętaj o tym, by opowieści były szczere i niereżyserowane.

  4. Bądź otwarty na feedback. Regularnie pytaj swoich pracowników o zdanie, są nieocenionym źródłem informacji o firmie. Reaguj na ich sugestie i pokaż, że rzeczywiście słuchasz oraz cenisz opinie swojej załogi.

  5. Mów o tym podczas rekrutacji. To ważne, by wartości, misję i kulturę marki zaprezentować kandydatom podczas rozmów kwalifikacyjnych. Dzięki temu przekonają się, że nie jest to tylko sztampowa okładka, ale faktycznie coś, czym firma żyje.

Jak inni robią autentyczny employer branding?

Oto kilka dobrych przykładów:

1. Dla jednego z naszych klientów przygotowaliśmy film, który wyświetlany jest kandydatom. Pokazuje on pracownika opowiadającego, jak wygląda praca na stanowisku. Co ważne, mówi on także o trudach, w tym między innymi o tym, jak jego praca wiąże się z różnego typu dolegliwościami – mięśnie musiały się przyzwyczaić do pozycji stojącej.

 

2. Aldi świetnie pokazuje historie swoich pracowników. Posłuchajcie!

3. Nordea w ciekawy sposób zaprezentowała swoje wartości.

Widzisz wartość wprowadzenia autentycznego employer brandingu i chcesz zacząć tak działać? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci w tym pomóc!