Co znaczy skrót ESG i dlaczego już dziś powinien go znać każdy przedsiębiorca?

Skrót ESG ostatnio nas „prześladuje”! Na konferencjach branżowych, w prasie biznesowej, w rozmowach z klientami, o wyskakiwaniu z googla już nie wspominając, bo z niego wyskakuje dużo rzeczy. 😊 Nic jednak dziwnego. To temat, którym zainteresować powinien się każdy większy przedsiębiorca, a na pewno zna go już ten, komu bliskie jest przemyślane zarządzanie swoją marką. Czym więc jest tajemnicze ESG? Już wyjaśniamy!

Environmental, Social, Governance (ESG) to spojrzenie na zarządzanie w następujących aspektach:

  • środowiskowym – zaangażowanie w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój;
  • społecznym – odnosi się do relacji firmy z otoczeniem i oddziaływania na pracowników, klientów czy społeczność lokalną;
  • korporacyjnym – konieczność stosowania wysokich standardów zarządzania i kontroli, by zapewnić transparentność i odpowiedzialność.

Dla jednych hasła zagadkowe, dla innych oczywiste. Bo z roku na rok coraz więcej firm uwzględnia założenia ESG w działalności swoich przedsiębiorstw. Chce świadomie kreować wizerunek marki, a przy okazji mieć wpływ na jej funkcjonowanie w świecie.

Dziś realizacja aspektów środowiskowych, społecznych, korporacyjnych to przede wszystkim reputacja firmy, świadectwo jej stabilności, zainteresowania tematem zmian klimatycznych czy wrażliwość na potrzebujących. To gotowość do wdrażania standardów, które – choć czasem zmuszają do sporych zmian i sporo też kosztują, co tu kryć! – pokazują wejście na inny poziom biznesowy i otwartość na nieustanny rozwój.

 

Dla nas temat jest szczególnie istotny ze względu na sporą aktywność w obszarze fundacji korporacyjnych, które stają się niejako kanałem działań przedsiębiorców do realizacji własnej strategii ESG.

Jeśli interesuje Was to, jak wdrożyć elementy ekologii, jak realizować mądre akcje dla środowiska lokalnego i własnych pracowników, jak podnieść standardy funkcjonowania firmy, by zapewnić jej większą transparentność, zapraszamy do kontaktu: biuro@multumpr.pl Podpowiemy, jak skutecznie wybrać beneficjentów, na co zwracać szczególną uwagę i jak działać, by podejmowane akcje nie były tylko elementem raportu na koniec roku, ale realnie przyczyniały się do robienia dobrych rzeczy

Warto przy tej okazji wspomnieć, że

  • od 1.01.2024 obowiązek raportowania niefinansowego za 2024 r. dotyczyć będzie jednostek będących jednostkami zaufania publicznego (tj. spółki giełdowe, banki, zakłady ubezpieczeń, fundusze inwestycyjne itp.), których średnioroczna liczba zatrudnionych w roku obrotowym przekracza 500*.
  • Od 1.01.2025 obowiązek raportowania będzie dotyczył ww. jednostek, których średnioroczna liczba zatrudnionych w roku obrotowym przekroczy 250*.
  • Od 1.01.2026 zostaną nim objęte małe i średnie przedsiębiorstwa notowane na giełdzie, zatrudniające powyżej 10 pracowników.

 

Jaki z tego wniosek? Warto się z tajemniczym skrótem ESG oswoić, bo niebawem stanie się codziennością większości polskich (i nie tylko!) przedsiębiorców. A my do tego mocno namawiamy!

*Gdy jednostki te przekroczą co najmniej jeden z dwóch kryteriów finansowych: suma bilansowa 20 000 000 EUR, przychody netto ze sprzedaży 40 000 000 EUR.