No dobrze, może to mało prawdopodobne, że akurat spotkasz Elona Muska w windzie, ale czy nie przytrafiła ci się nigdy podobna sytuacja, aby porozmawiać z kimś dla ciebie ważnym, by móc zamienić z nim słowo? Gdy wpadłeś na kogoś ważnego, niekoniecznie w windzie. Czy jesteś do takiej okazji przygotowany?
Elevator Pitch to nic innego jak krótka autoprezentacja, która ma za zadanie w zwięzły sposób pokazać to, co robisz lub to, co sprzedajesz. To kreatywny sposób na zwrócenie na siebie uwagi. To coś w rodzaju szybkiej reklamy. Geneza tego rodzaju pogawędek sięga amerykańskich komiwojażerów, którzy jeździli od firmy do firmy, rozstawiali swoje kramiki (pitch z angielskiego znaczy rozstawiać) i namawiali do zakupu oferowanych przez siebie produktów. Ponieważ liczył się czas, a ściślej mówiąc jego brak, powstała koncepcja krótkich wypowiedzi – prezentacji. Mówisz trzy zdania i albo ktoś coś kupi, albo nie.
Tak było kilka dekad temu. Elevator Pitch były jazdą obowiązkową każdego handlowca. Dziś, gdy model sprzedaży jest już inny, mimo to te krótkie prezentacje nadal mają się dobrze i są wykorzystywane nie tylko przez handlowców. Bez nich żaden szanujący się menedżer nie wyrusza w świat.
Jak napisać swój Elevator Pitch, aby nie był kolejnym, miałkim i nic niewnoszącym do życia zdaniem? Należy pamiętać o kilku zasadach. Komunikat musi być:
Wystarczy odpowiedzieć na 4 pytania:
Na przykład: Cześć. Nazywam się Paweł. Pomagam firmom stać się pracodawcą marzeń tak, by zatrudnieni w nich pracownicy z dumą mówili „Lubię tu pracować!”. Doradzam specom od hr i marketingu jak tworzyć markę pracodawcy. Wspieram ich od strategii po codzienną, rzemieślniczą pracę.
Gdy już tekst jest napisany, powiedz go kilku osobom i zapytaj ich o zdanie. Niech wśród nich będą także twoi rodzice, dzieci czy dziadkowie. To doskonały test jasności przekazu i jego atrakcyjności. Jeśli oni zrozumieją, a wypowiedź ich nie zanudzi, będziesz mieć pewność, że ludzie z branży też to zrozumieją.
Jak będziesz wygłaszać swój Elevator Pitch – mów wolno, patrz się w oczy rozmówcy, uśmiechnij się i nie zapomnij na koniec wręczyć swojej wizytówki. A teraz ćwicz, ćwicz, ćwicz!
Powodzenia! 😊
Spółka Multum PR sp. z o.o. jest beneficjentem programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, w ramach której otrzymała subwencję finansową w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.