Nie jest prawdą, że tylko duże firmy mogą pozwolić sobie na bycie pracodawcą marzeń. Nie jest prawdą, że tylko duzi mają odpowiednie środki, aby zająć się employer brandingiem. EB jest dla każdego! Bez wyjątku.
Coraz częściej zgłaszają się do nas niewielkie firmy, które potrzebują pomocy w budowaniu marki pracodawcy. Zatrudniają kilkanaście, czasami kilkadziesiąt osób. Ich menedżerowie wierzą, że mogą być dobrymi pracodawcami. Dla nas to nie lada wyzwanie. Owszem, łatwiej jest działać, gdy ma się duże zasoby, liczne zespoły, nieograniczone budżety. Sztuką jest robić te same rzeczy, gdy ma się niewielkie możliwości. I da się! Tylko jak?
Zacznij od siebie
Przygotuj siebie i zespół do działania. Sam musisz uwierzyć w employer branding, zanim zaczniesz zarażać nim innych. Zainspiruj się tematem i sprawdź co możesz zyskać. Co jest do wygrania? Przede wszystkim EB pozwoli ci usprawnić rekrutację, lepiej dopasować kandydatów do kultury organizacyjnej panującej w twojej firmie, poprawić zaangażowanie i samopoczucie już pracujących u Ciebie osób i obniżyć koszty zatrudniania pracowników.
Employer Branding to gra zespołowa. W końcu to, do czego się przemierzasz, ma wpłynąć na wszystkich twoich współpracowników. Szukaj wokół siebie sojuszników, osób, które mogą cię wspierać. Najlepiej, jeśli są one z działów HR, marketingu, komunikacji, public relations czy marketingu. Nie zapomnij poszukać kompanów wśród załogi oraz swoich szefów. Najprawdopodobniej wszyscy macie podobne cele i możecie się wspierać w ich realizacji.
Szukaj sprzymierzeńców w środku, ale też szukaj ich na zewnątrz. Świat biznesu jest pełen osób, które na employer brandingu zjadły zęby. Zapisz się do grup dyskusyjnych na Facebooku. Niech wzorem do naśladowania będą eksperci EB, np. Anna Macnar, Daria Siwka czy Maja Gojtowska. Nawet jeśli mieszkają daleko, nie mamy z nimi bezpośrednich relacji, mogą być inspiracją do działania. Śledź ich w Internecie, korzystaj z ich podpowiedzi, a jeśli piszą książki – uzupełnij biblioteczkę o lektury obowiązkowe.
Biblioteczka Multum PR
- Julita Dąbrowska „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce”, Wydawnictwo Słowa i Myśli, 2016
- Urszula Zając-Pałdyna „Employer branding po polsku”, Wydawnictwo Onepress, 2020
- Zyta Machnicka „Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”, Wydawnictwo Onepress, 2020
Ucz się
Zacznij od szkolenia. Wystarczy kilka godzin praktycznych warsztatów, by poznać krok po kroku wszystkie konieczne części wizerunkowej układanki. W niezobowiązujący sposób wejść w temat bez nadwyrężania budżetu. Spróbować czy employer branding w ogóle do mojej firmy pasuje. Zastanowić się co lepiej zadziała – odpowiedni profil w mediach społecznościowych, czy dodatkowa zakładka na stronie www, a może konieczne będzie opracowanie strategii? Szkolenie pozwoli ci także sprawdzić, czy jesteś w stanie samodzielnie zająć się planowaniem i wdrażaniem EB. Wbrew pozorom to nic trudnego. Wystarczy ustawić zespół na właściwe tory. Kilka drobnych podpowiedzi oraz korekt i z pewnością wielu z was poradzi sobie z employer brandingiem samodzielnie.
Agenda przykładowego szkolenia
1. Wyzwania rynku pracy w zmieniającej się rzeczywistości.
2. Co to jest i po co firmie Employer Branding? Miejsce EB w firmie.
3. Jak rozmawiać z zarządem o działaniach wizerunkowych.
4. Planowanie strategii Employer Branding krok po kroku (analityka, benchmark konkurencji, definiowanie celów, tworzenie person, określanie EVP, opracowanie narzędzi i kanałów dodarcia, określenie mierników efektywności i ewaluacja planu).
5. Inspiracje z kraju i ze świata (studium przypadków).
Korzyści: Uczestnicy szkolenia poznają podstawowe narzędzia tworzenia strategii i planowania działań employer branding. Dowiedzą się jak samemu przymierzyć się do budowania marki pracodawcy, z jakich narzędzi korzystać, jak rozmawiać z zarządem.
Działaj!
Wiedząc, co twoja firma może zaoferować potencjalnym kandydatom do pracy, wiedząc, jaka jest misja, wartości i kultura organizacyjna, jesteśmy w stanie określić wyróżniające ją atrybuty. W EB nazywamy je Employer/Employee Value Proposition (EVP). Na EVP mogą składać się, np. rozwój kariery, styl zarządzania, kultura doceniania pracowników, równowaga między życiem a pracą, dodatki pozapłacowe, bezpieczeństwo pracy, działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Krótko mówiąc wszystko to, co powoduje, że nasi pracownicy czują się u nas dobrze.
Kolejny krok to przełożenie EVP na działania wizerunkowe i marketingowe. W praktyce jest to uporządkowanie treści na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, w materiałach marketingowych, na portalach rekrutacyjnych. Wiedząc, że ¼ kandydatów śledzących twoją firmę podgląda też to, co robią twoi pracownicy, rozważ, czy nie warto ich pokazać. Pochwal się nimi, zrób film z ich udziałem, zorganizuj sesję zdjęciową. Niech staną się ambasadorami marki i w dobrych słowach rozsławiają firmę. Zauważ, że najlepszy sprzęt, którym dysponujesz, masz pod ręką – może to być telefon komórkowy lub laptop.
Pamiętaj, że wszystkie marki – małe i duże – mają swój wizerunek. Wygrywają tylko te, które nad nim pracują i nie oddają go w ręce innych. Z pewnością robicie świetne rzeczy, ale czy pamiętacie, aby się nimi pochwalić?