Employer branding dla kobiet

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że inwestycje w działania employer brandingowe skierowane do kobiet nie tylko przynoszą korzyści społeczne, ale również wzmacniają pozycję pań na rynku pracy. Dlatego dziś – 8 marca – wspólnie zastanowimy się, jakie praktyki w zakresie EB mogą przyczynić się do budowania atrakcyjnej przestrzeni pracy dla tej dużej (nie da się ukryć) grupy społecznej.

Miejsce na rozwój

Kobiety chcą doskonalić swoje umiejętności i awansować – to zrozumiałe. Dlatego firmy powinny oferować konkretne programy rozwoju zawodowego dostosowane do potrzeb pań. Mentorstwo, szkolenia i ścieżki kariery to kluczowe elementy, które przyciągną utalentowane kobiety i pomogą w ich stałym rozwoju.

Warto też mówić o tym na zewnątrz, pokazując kobiety na różnych stanowiskach. To nie tylko inspiracja dla innych, ale także potwierdzenie, że firma rzeczywiście dba o różnorodność w miejscu pracy.

Działania CSR

Inicjowanie działań społecznych jest ważnym elementem budowania marki pracodawcy. Mogą być one skierowane do kobiet: mentorstwo zawodowe, programy edukacyjne czy wsparcie finansowe dla organizacji zajmujących się kobiecymi sprawami. Wybór takiej tematyki wspiera pozytywny wizerunek marki, pokazując jej zaangażowanie w sprawy istotne właśnie dla pań.

Sprawiedliwe wynagrodzenie

Niestety problem nierówności płacowej nadal istnieje, dlatego ważne jest, by przejść przez analizę wynagrodzeń, eliminując wszelkie dysproporcje między płciami. Transparentna polityka finansowa przyczynia się do budowy zaufania i przyciąga świadome – przede wszystkim siebie, ale i swoich praw – kobiety. A na takich powinno pracodawcom zależeć.

Jakie są dobre praktyki?

Urlop menstruacyjny – to możliwość pozostania w domu przez jeden dzień w miesiącu, w którym kobiety odczuwają ból i dyskomfort. Niestety nie jest to urlop widniejący w zapisach polskiego Prawa Pracy, ale wiele firm daje taką opcję swoim pracowniczkom.

Różowe skrzyneczki – zrobiło się o nich głośno, gdy mowa była o ich dostępności w szkołach. Ważne, by były pod ręką również w miejscu pracy kobiet. Taki zestaw ratunkowy przyda się, gdy w najmniej oczekiwanym momencie w torebce wyczerpie się zapas środków higienicznych. 

Dzień na Uto kampania, do której dołącza coraz więcej przedsiębiorstw. To możliwość poświęcenia dnia pracy na wykonanie profilaktycznych badań. Nazwa wzięła się od badania USG. Pomysłodawcy zachęcają, by wykonywać regularnie również inne badania oraz, by swoje zdrowie kontrolowali także panowie.

Urlop opiekuńczy – najczęściej wykorzystywany przez kobiety, mające dzieci. Warto jednak objąć tą możliwością również panie, które potomstwa nie mają, ale muszą zaopiekować się bliską osobą (mamą, babcią partnerem).

„Czy Twoje dziecko bierze udział w rekrutacji? – NIE!” – to jedno z pytań, na które w swojej kampanii odpowiedział Lidl Polska. I uważamy, że jest to bardzo szczególna kwestia, która pokazuje, że w rywalizacji o stanowisko ważne są Twoje kompetencje, a nie ile masz lat i czy posiadasz dzieci. To istotne dla młodych kobiet, które mogą w trakcie zatrudnienia zajść w ciążę, pójść na urlop macierzyński, a po powrocie korzystać z dni wolnych na opiekę. Taki komunikat wysyłany przez markę, pokazuje, że panie mogą czuć się bezpiecznie i nie martwić o przyszłość i swoje dzieci.

Pytania kontrolne

Sprawdź, czy Twoja firma prowadzi działania EB przyjazne kobietom, odpowiadając na poniższe pytania.

  • Czy zachęcasz kobiety z Twojej firmy do robienia regularnych badań profilaktycznych?
  • Czy dajesz swoim pracowniczkom dzień na badania?
  • Czy mają możliwość skorzystania z urlopu menstruacyjnego lub z pracy zdalnej w „ten dzień”?
  • Czy dostępna jest „różowa skrzyneczka”?
  • Czy organizujesz spotkania informacyjno-edukacyjne o tematyce intersującej kobiety?
  • Czy w Twojej firmie można wykorzystać urlop opiekuńczy nie tylko na opiekę nad dzieckiem?
  • Czy zachęcasz do rekrutacji młode mamy lub te, które mogą w niedługim czasie nimi zostać?
  • Czy mamy, które mają dzieci czują się w pracy komfortowo i bezpiecznie?

Dzień Kobiet to doskonała okazja do refleksji nad praktykami z zakresu employer brandingu skierowanymi do pań. Firma, która inwestuje w te działania, nie tylko przyciąga utalentowane pracownice, ale także zyskuje reputację społecznie odpowiedzialnej organizacji. Jeśli chcecie wprowadzić w swojej firmie elementy EB, które sprawią, że Wasza firma będzie postrzegana, jako pracodawca marzeń (nie tylko wśród kobiet), napiszcie do nas!