Dzisiaj więc w telegraficznym skrócie opowiemy Wam o wątku nieco niszowym, przez wielu zupełnie pomijanym – o rejestracji znaku towarowego. Bo ta na początku nowego biznesu może mieć w niektórych branżach ogromne znaczenie. Pomyśl o tym, ile trzeba poświecić czasu, by wypromować daną nazwę, zbudować określoną pozycję na rynku, zdobyć lojalnych klientów. Pomyśl, w ilu miejscach pojawia się Twoja nazwa – w domenie, na szyldach, plakatach, wizytówkach, folderach czy ulotkach firmowych. Ile byś stracił, gdyby nagle trzeba byłoby je wszystkie zmieniać? Pewnie sporo…
To oznaczenie produktu/usługi, które stosujemy do identyfikacji swojej własności, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorcy od innego. Znakami towarowymi mogą być na przykład: wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. W naszej branży najczęściej znakiem towarowym będzie nazwa i logo firmy.
Przed dokonaniem zgłoszenia, należy sprawdzić, czy nie istnieją znaki towarowe identyczne lub podobne do tego, który chcemy zgłosić. W tym celu trzeba przeszukać następujące bazy:
https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/search/simple-search?lng=plhttps://euipo.europa.eu/eSearch/
https://www3.wipo.int/madrid/monitor/en/
Czas na zgłoszenie marki/towaru/usługi jest nieograniczony, możesz więc zająć się tematem w dowolnym momencie. Jest tylko jedno „ALE”: ktoś może cię uprzedzić i zastrzec łudząco podobny produkt jako pierwszy. Wtedy sprawa się nieco komplikuje…
Pamiętaj, że rejestracja firmy w CEIDG czy w KRS nie daje ochrony prawnej nazwie, bowiem urzędy te nie mają obowiązku sprawdzania, czy przedsiębiorstwo o danej nazwie, pod konkretnym znakiem graficznym już istnieje. W Polsce wnioski o rejestrację rozpatruje Urząd Patentowy RP z siedzibą w Warszawie: https://uprp.gov.pl/pl
Czas oczekiwania na decyzję wynosi średnio 6 miesięcy, a na koszt składa się opłata za samo zgłoszenie i za objęcie znaku ochroną. Z jakimi wydatkami musimy się liczyć?
Co istotne, ochrona znaku towarowego jest ważna tylko dla określonego terytorium – nie jest ważna globalnie. Jeżeli zarejestrujesz nazwę firmy w Urzędzie Patentowym w Polsce, to Twój znak będzie chroniony na jej terytorium.
Oczywiście, że tak! Zarejestrowany znak towarowy zwiększa wartość przedsiębiorstwa, pogłębia zaufanie konsumentów do marki, a także powstrzymuje konkurencję od czerpania nienależnych korzyści z cudzej renomy. Poniżej tylko kilka wartości, jakie niesie ze sobą zastrzeżony znak towarowy:
Spółka Multum PR sp. z o.o. jest beneficjentem programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, w ramach której otrzymała subwencję finansową w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.