Influencer to osoba, która w świecie mediów społecznościowych jest autorytetem dla szerszej grupy odbiorców. Czy warto, aby marki współpracowały z influencerami? Jakie są tego wady i zalety?
Co to jest influencer marketing?
Bardzo dobrze znane są nam reklamy, w których celebryci polecają daną markę i jej produkt. Forma wykorzystywana przez lata trochę się zmieniła w raz z rozwojem Internetu. Wiele osób nieznanych na początku stało się autorytetami, których treści śledzone są przez duże grono użytkowników sieci. To przede wszystkim blogi, vlogi lub konta w mediach społecznościowych. Co ciekawe, influencerzy cieszą się dużym zaufaniem odbiorców, a ich zasięg może być zaskakująco szeroki. Dlaczego tak się dzieje? Internauci traktują ich jak równych sobie, uważają, że są obiektywni i zależy im na przedstawieniu faktów. Nawiązując współpracę z influencerem , marka ma szansę na dotarcie do odpowiedniej grupy ludzi, którzy będą zainteresowani jej produktem. Na przykład osoby, które interesują się wnętrzem, obserwują profile o tej tematyce. To idealny kierunek, dla marek powiązanych z tym obszarem.
Zalety współpracy z influencerami
Oczywiście zaletą współpracy jest wspomniany już zasięg i precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. To także wielokanałowość – wzmianki o produktach lub marce pojawiają się na różnych portalach (Facebook, Instagram, YouTube, blogi itp.). Pomaga to także w SEO, które jest ważne dla wyszukiwarek. Kolejnymi zaletami takiej współpracy jest zwiększenie zaangażowania odbiorców oraz większy ruch na stronie i w social mediach marki. A co z kosztem? Często jest również bardzo atrakcyjny i niższy niż inne kampanie reklamowe. Część influencerów zgadza się na rozliczenie barterowe, a przy tym może przetestować produkt, za czym idzie ich wiarygodność.
A jakie są wady?
Niestety nie jesteśmy w stanie za wszystko odpowiadać, a przede wszystkim za reputację i wizerunek influencera. Zaczynając taką współpracę wiążemy na jakiś czas naszą markę z daną osobą. To od niej zależy, jak pokieruje swoje działania w najbliższych tygodniach. Weźmy pod uwagę, że każdy popełnia błędy. Kolejna rzecz to koszty, które często mogą być atrakcyjne, ale jednak im bardziej popularny influencer, są one większe.
Kilka wskazówek
- Warto pamiętać o tym, że influencer to nasz partner, z którym możemy stworzyć ciekawy projekt. Nie traktujmy jego kanałów jako miejsca z ogłoszeniem. Każda współpraca powinna być indywidualna.
- Najważniejsza nie jest liczba fanów, a ich aktywność i zaangażowanie. Zwróćmy uwagę na realne statystyki.
- Wyczucie – warto, aby produkt był wpleciony naturalnie i pomysłowo w treści publikowane przez influencera.
- Jeśli twórca przygotuje materiały, które możesz wykorzystać również w swoich kanałach, na samym początku uzgodnij pola eksploatacji.
- Harmonogram – ułatwia pracę, ale także pozwala konsekwentnie śledzić publikacje i wywiązanie się z umowy.
W Multum PR mieliśmy już okazję wiele razy moderować taką współpracę i wiemy, że przynosi ona korzyści markom. Macie już swoje doświadczenia z influencer marketingiem, a może dopiero będziecie próbować takiej formy promocji?