Jak nie potknąć się na badaniach opinii pracowników?

Badania opinii to jedno z podstawowych i obowiązkowych narzędzi działów HR. I bardzo dobrze, bo zamiast wymyślać pomysły na komunikację czy employer branding, zatrudniać konsultantów z nadzieją, że przyniosą gotowe rozwiązania do Waszej firmy, wystarczy porozmawiać z własnymi pracownikami. Z dużym prawdopodobieństwem to oni podpowiedzą, co zrobić, aby pracowało im się lepiej.

W Multum PR zrobiliśmy już nie jeden taki projekt. Oto kilka naszych praktycznych wskazówek dotyczących projektowania i przeprowadzania skutecznych badań opinii pracowników:

  1. Określ cele – zanim przystąpisz do projektowania badania, zastanów się, jakie konkretne cele chcesz osiągnąć. Czy jest to ocena poziomu zaangażowania pracowników, zidentyfikowanie obszarów do poprawy, czy może zbadanie o ogólną satysfakcję z warunków pracy? Określenie celów pomoże Ci w dostosowaniu pytań i metodologii. Pamiętaj, aby zastanowić się do czego mają one służyć, bo badania to tylko narzędzie. Odpowiedz sobie także na pytanie: czy jesteś gotowa/gotów, aby wykorzystać wyniki, wyciągnąć wnioski, a następnie wdrożyć je do firmy? Znamy sporo przedsiębiorstw, które przeprowadzają badania, tylko dlatego, że inni też je robią.
  2. Wybierz odpowiednią metodę badania – w zależności od postawionego celu, możesz odpytać wszystkich pracowników (tutaj pewnie sprawdzi się forma ankietowa) lub tylko tych kluczowych (tu do wyboru masz badania fokusowe lub wywiady indywidualne). A może wykorzystać wszystkie trzy rodzaje na raz? Niejednokrotnie zdarzało się nam, aby badania ankietowe uzupełniać fokusami i indywidualnymi rozmowami. To daje szerokie spojrzenie na firmę i dzięki temu można lepiej sprawdzić „co w trawie piszczy”.
  3. Zaprojektuj badanie – tworząc pytania do ankiety, upewnij się, że są one jasne, zrozumiałe i konkretnie sformułowane. Kwestionariusz może być rozesłany elektronicznie lub – jeśli pytasz pracowników produkcji – przygotowany w wersji papierowej. Unikaj zbyt ogólnych lub dwuznacznych pytań, które mogą prowadzić do niejasnych odpowiedzi. Zadbaj o różnorodność, niech w ankiecie pojawią się zarówno pytania zamknięte (tak/nie, skala ocen, wybór wielokrotny), jak i otwarte. To pozwoli uzyskać bardziej wszechstronne i głębokie spojrzenie na opinie pracowników.
  4. Zadbaj o komunikację – zachęć do uczestnictwa i zapewnij im anonimowość. Dobrym pomysłem jest zatrudnienie zewnętrznej firmy, która zadba o ten aspekt. Ważne jest, aby pracownicy czuli się swobodnie w udzielaniu swoich opinii. Zapewniając anonimowość pracownikom, będą oni czuli się bardziej komfortowo w wyrażaniu swoich opinii. Dodatkowo, zachęć ich do uczestnictwa, wyjaśniając, jakie korzyści przyniesie badanie dla firmy i dla nich samych.

    Projektując badania dla naszych klientów, bardzo precyzyjnie określamy w jaki sposób, kiedy i z kim komunikujemy się w organizacji. Dbamy o odpowiednie hasła, dopasowujemy treści do odbiorców, czasami tworzymy osobny system identyfikacji wizualnej dla tego projektu. Wszystko po to, by badanie było nie tylko skuteczne, ale i przyjemne w realizacji dla ich odbiorców.

  5. Analizuj, interpretuj, rozkładaj na czynniki pierwsze – po zebraniu danych, przeanalizuj wyniki w kontekście celów badania oraz sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy. Staraj się zrozumieć głębsze przyczyny zaobserwowanych trendów i wyników, aby móc wyciągnąć trafne wnioski i rekomendacje. Gdy jest to konieczne – uzupełnij je, korzystając z grup fokusowych lub wywiadów indywidualnych. Być może dobrym pomysłem będzie zorganizowanie warsztatów, w trakcie których zderzymy naszą interpretację z wiedzą i doświadczeniem pracowników.

  6. Podejmij działania! Po zakończeniu analizy, ważne jest, aby wyniki zostały jak najszybciej przekazane odpowiednim osobom w firmie, a następnie podjęto działania bez zbędnej zwłoki. Często już kilkanaście dni po zakończonych badaniach przesyłamy pierwsze rekomendacje. Zdarzyło nam się, że w jednej z firm produkcyjnych tematem podnoszonym w ankietach okazała się słaba jakość mydła w sanitariatach. Niby prozaiczna rzecz, ale dzięki szybkiej reakcji, w ulotce do pracowników, w której dziękowaliśmy za udział w badaniu mogliśmy napisać „zmieniliśmy mydło, bo o to prosiliście”. Pamiętamy także, że my nie tylko dostarczamy wyniki, ale dbamy o edukację menedżerów i pomagamy im przygotować się do rozmów o badaniach z ich zespołami.

Jeśli potrzebujesz naszego wsparcia lub chciałabyś/chciałbyś skonsultować projekt badawczy, odezwij się do nas!
Na hasło „Multum badań” zaoferujemy Ci 30-minutowe konsultacje gratis. Napisz: biuro@multumpr.pl