Jak powinien wyglądać dobry raport z przeprowadzonych badań pracowników?
Kolorowy czy poważny, ciągły tekst, a może forma prezentacji… To rzeczy wtórne, choć istotne. Lubimy kiedy jest kolorowo, a wnioski urozmaicają ikonografiki i zdjęcia. Jednak w tym poście chcemy się skupić przede wszystkim na kwestiach merytorycznych i odpowiedzi na pytanie – co z tymi raportami, co powinny zawierać?
Stop nudnym zestawieniom
Ciekawe przedstawienie wniosków – zadaniem firmy opracowującej badania jest przedstawienie wyników, które będą syntezą najistotniejszych zagadnień. Nie sztuką jest pokazanie serii pytań wraz z odpowiedziami. Nudny i wijący się przez kilka stron raport nie powinien być satysfakcjonującym rozwiązaniem. Zamiast tego końcowym rezultatem może być pigułka z badań odpowiadająca między innymi na kwestie takie jak: niepokojące zjawiska w firmie, identyfikacja punktów zapalnych (w jakich działach, w jakich przedziałach wiekowych), pozytywy, które warto wzmacniać, porównania – jak kształtują się odpowiedzi w różnych działach. I nie zapomnijmy: kolory, zdjęcia, ikony – to jest coś, co zawsze umili przekaz.
Jak i gdzie – dochodzimy do sedna sprawy, czyli porównania
Są one cenną częścią raportu – w jakich grupach zidentyfikowane problemy widać najwyraźniej, których działów dotyczą? Jak kształtują się nastroje w różnych działach? Gdzie jest najlepiej, a gdzie trochę gorzej? Warto, by raport odpowiadał na te pytania. Badania dają szansę na dokładne zidentyfikowanie problemu i jego źródła – nie zmarnuj jej i wymagaj, żeby zestawienie końcowe z badań nie tylko identyfikowało problem, ale także określało miejsce jego występowania. Natomiast jeżeli badania są powtórką, koniecznie zadbaj o to, by w zestawieniu pojawiło się odniesienie do poprzednich lat. Co się zmieniło? Czy zidentyfikowane wcześniej problemy zostały rozwiązane?
Co dalej, czyli jaką drogą warto pójść?
Każdy raport powinny zakończyć rekomendacje – dzięki badaniom zostały zidentyfikowane problemy, teraz pora na poszukiwania środków zaradczych. Nikt nie oczekuje rozbudowanej strategii, ale cenną częścią podsumowania będzie wskazanie kierunków działań.
Cenne zestawienia