Jak powinien wyglądać dobry raport z przeprowadzonych badań pracowników?

Kolorowy czy poważny, ciągły tekst, a może forma prezentacji… To rzeczy wtórne, choć istotne. Lubimy kiedy jest kolorowo, a wnioski urozmaicają ikonografiki i zdjęcia. Jednak w tym poście chcemy się skupić przede wszystkim na kwestiach merytorycznych i odpowiedzi na pytanie – co z tymi raportami, co powinny zawierać?

Stop nudnym zestawieniom

Ciekawe przedstawienie wniosków – zadaniem firmy opracowującej badania jest przedstawienie wyników, które będą syntezą najistotniejszych zagadnień. Nie sztuką jest pokazanie serii pytań wraz z odpowiedziami. Nudny i wijący się przez kilka stron raport nie powinien być satysfakcjonującym rozwiązaniem. Zamiast tego końcowym rezultatem może być pigułka z badań odpowiadająca między innymi na kwestie takie jak: niepokojące zjawiska w firmie, identyfikacja punktów zapalnych (w jakich działach, w jakich przedziałach wiekowych), pozytywy, które warto wzmacniać, porównania – jak kształtują się odpowiedzi w różnych działach.  I nie zapomnijmy:  kolory, zdjęcia, ikony – to jest coś, co zawsze umili przekaz.

Jak i gdzie – dochodzimy do sedna sprawy, czyli porównania

Są one cenną częścią raportu – w jakich grupach zidentyfikowane problemy widać najwyraźniej, których działów dotyczą? Jak kształtują się nastroje w różnych działach? Gdzie jest najlepiej, a gdzie trochę gorzej? Warto, by raport odpowiadał na te pytania. Badania dają szansę na dokładne zidentyfikowanie problemu i jego źródła – nie zmarnuj jej i wymagaj, żeby zestawienie końcowe z badań nie tylko identyfikowało problem, ale także określało miejsce jego występowania. Natomiast jeżeli badania są powtórką, koniecznie zadbaj o to, by w zestawieniu pojawiło się odniesienie do poprzednich lat. Co się zmieniło? Czy zidentyfikowane wcześniej problemy zostały rozwiązane?

Co dalej, czyli jaką drogą warto pójść?

Każdy raport powinny zakończyć rekomendacje – dzięki badaniom zostały zidentyfikowane problemy, teraz pora na poszukiwania środków zaradczych. Nikt nie oczekuje rozbudowanej strategii, ale cenną częścią podsumowania będzie wskazanie kierunków działań.

Cenne zestawienia

Jak wygląda sytuacja w poszczególnych działach? To z pewnością zainteresuje kierowników i leaderów. Warto pamiętać o małym raporcie dla każdego z nich, będzie on podwaliną do dyskusji o tym, nad czym trzeba pracować. I koniecznie krótka ściąga jak czytać i prezentować raport swojemu teamowi. Zapracowany lider może nie mieć czasu na identyfikację najistotniejszych kwestii.
Dobrze przygotowany raport jest zwieńczeniem dobrze przeprowadzonego badania. Jeśli potrzebujesz zrealizować takie w swojej firmie, napisz do nas!