Urlop to prawdopodobnie jedno z najpiękniejszych słów. Coś, na co czekamy z utęsknieniem, czas dystansu, nabierania sił i bycia z daleka od maili. Czy oby na pewno? Podpowiadamy, jak powinien wyglądać dobrze spędzony czas wakacyjny. Bo wypoczęty pracownik jest dużo bardziej efektywny i kreatywny.
Urlop! Nie przeszkadzać! 

Podobno dopiero trzytygodniowy urlop daje możliwość w pełni wartościowego wypoczynku – pierwszy tydzień jest wyciszeniem emocjonalnym, przejściem na tryb wakacyjny i powolnym oddalaniem się od codziennych obowiązków. Drugi to już rzeczywista regeneracja, a trzeci mentalny powrót do pracy. Są też badania, które dowodzą, że najlepszy efekt w postaci regeneracji i wypoczynku osiąga się podczas wyjazdów, które nie trwają dłużej niż trzy dni. W obu przypadkach warunkiem udanego urlopu jest zminimalizowanie stresu związanego z obowiązkami służbowymi. Jak ma się do tego skrzynka mailowa sprawdzana w najodleglejszych rejonach świata? Telefon od klienta odbierany gdzieś na plaży? To czynności trzeba wykreślić z wakacyjnego harmonogramu… Drogi pracowniku, szanowny pracodawco, aby było to możliwe warto pamiętać o tym, że:

  • należy odpowiednio zdelegować zadania, podomykać sprawy, wyznaczyć zastępstwo… właściwe przygotowanie do urlopu zajmuje niestety dużo czasu, ale warto!
  • ustawić autorespondera, zrobić przekierowanie ze służbowego numeru – nadal wiele osób o tym zapomina
  • zdajemy sobie sprawę, że jest to trudne, ale mocno zaleca się niesprawdzanie służbowej poczty!
  • pisać, dzwonić i ingerować w wakacyjny pracownika czas tylko wtedy, kiedy jest to absolutnie niezbędne!

Co z osobami, które łamią urlopowe zasady? Są firmy, gdzie funkcjonuje zakaz korzystania ze służbowej poczty i odbierania telefonów z pracy podczas urlopu. Dla tych, którzy nie stosują się do zasad przewidziane są kary!

Dlaczego warto?

Wypoczęty pracownik jest bardziej wydajny i efektywny – to nie powinno być żadnym zaskoczeniem. Wraz z przepracowaniem rośnie frustracja i stres, czyli czynniki negatywnie oddziałujące na zdrowie pracownika. A to wszystko nie przekłada się na dobre funkcjonowanie firmy. Rachunek jest prosty – warto iść na urlop, bo to się wszystkim opłaca!

Drogi pracodawco, zatem:
  • pamiętaj o tym, żeby sprawdzić, czy wszyscy zadbali o to, by zaplanować urlop,
  • zapytaj, czy pracownik odpowiednio delegował zadania, podomykał tematy,
  • życz miłego wypoczynku i rekomenduj, by odłączyć się od telefonów i maili.

Życzymy udanych urlopów! Takich, które dają możliwość złapania dystansu i pełnej regeneracji. Niech skrzynka służbowa nie istnieje przez ten czas!