Ogłoszenie o pracę – idealne nie istnieje, ale bardzo dobre już tak. Jak je napisać, by zostać nie tylko zauważonym, ale też zrozumiałym przez kandydatów? Empatia, konkrety i dopasowanie do potencjalnego pracownika – to główne kwestie, o których trzeba pamiętać. Co oznaczają? Staramy się wyjaśnić w artykule.
Badania, badania

Jakiś czas temu LinkedIn pokazał wybranym kandydatom wzorcowe ogłoszenie o pracę, prosząc ich, aby zaznaczyli te fragmenty, które są dla nich ważne, atrakcyjne i zwiększają ich ochotę do aplikowania na wskazane stanowisko. Wyniki zaskoczyły.

  • Kandydaci w ogłoszeniu poszukiwali przede wszystkim informacji dotyczących wynagrodzenia i benefitów.
  • Dużym plusem było opisanie w jasny sposób celów zawodowych.
  • Doceniali dobre dopasowanie języka do odbiorców.

Tylko tyle i aż tyle. Reszta, w tym opis firmy, który zajmuje w wielu ogłoszeniach dużo miejsca, była drugorzędna. Warto zastanowić się, czy rozbudowana misja i wizja firmy musi grać główną rolę? Zdaje się, że kandydaci wcale nie koncentrują się na tej kwestii…

Piszemy ogłoszenie

Co jest istotne? Przede wszystkim kandydat – to on ma być w centrum i jego potrzeby, bo jak się okazuje, ogłoszenie wcale nie ma być prezentacją firmy, a zbiorem konkretnych informacji dla przyszłego pracownika. Przejrzystych i napisanych w zrozumiały i ciekawy sposób. Zanim usiądziesz do napisania kolejnego ogłoszenia, pamiętaj o tym, że:

  • Liczy się empatia – pomyśl, że jesteś kandydatem. Zastanów się, jakie są potrzeby – czego chce się dowiedzieć z ogłoszenia? Jakim językiem do niego mówić, żebyś był zauważony/zrozumiały jako potencjalny pracodawca. Poszukujesz millenialsa czy reprezentanta pokolenia Z? Zastanów się i przeczytaj, czym różni się styl bycia, nastawienie do pracy tych dwóch „światów”.
  • Konkrety – kandydat nie chce niewidomych, on chce znać miejsce pracy, zakres obowiązków, benefity, aż w końcu możliwości zarobkowe na stanowisko, na które rekrutuje. Przeglądanie długiego ogłoszenia z otartymi sloganami „praca w dynamicznie rozwijającym się, młodym zespole” prawdopodobnie nie zachęci do aplikacji.
  • Forma i narzędzia. Zastanów się, gdzie jest Twój kandydat – czy będzie szukał ogłoszenia na pracuj.pl czy na Facebooku? Czy atrakcyjne dla niego będzie zdjęcie zakładu pracy czy raczej przyciągnie go zaskakująca grafika?
  • Poprawność językowa – wymagając od kandydatów, wymagaj też od siebie. Ogłoszenia z błędami gramatycznymi lub ortograficznymi skutecznie odstraszają poszukujących pracy.

A na końcu przykład. Konkretne, dopasowane do kandydata i „mówiące” jego językiem ogłoszenie donald.pl.