W obliczu pandemii sposób funkcjonowania każdego z nas zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej bardzo się zmienił. Kto przewidział scenariusz, w którym kontakty międzyludzkie muszą być ograniczone, a najlepiej jest po prostu zostać w domu? Jak pracodawcy mają odnaleźć się w koronawirusowej rzeczywistości? Dzielimy się naszymi przemyśleniami, dotyczącymi komunikacji wewnętrznej w tych niepewnych czasach.
1. Bądź na bieżąco!

Konieczność dopasowania się to koronawirusowa codzienność. Sytuacja zmienia się z dnia na dzień, dlatego trzeba być czujnym i szybko reagować na wprowadzane obostrzenia. Warto informować i przypominać o tym, jakie regulacje prawne zostały ogłoszone przez rząd oraz jak to się ma do organizacji pracy w firmie.

2. Empatia

Każdemu z nas towarzyszą trudne emocje, tutaj sprawdzi się szczera narracja. Pracowniku, martwimy się o Ciebie, uważaj na siebie! Jesteś dla nas istotny, wspólnie walczymy o zachowanie ciągłości finansowej firmy. Wiemy, że to trudny czas.

3. Forma komunikacji

Jak najlepsze wykorzystanie kanałów komunikacji – to po pierwsze. Po drugie (równie istotne) ich spójność i forma przekazu. Czy osoby zarządzające zespołami właściwie przekażą zmiany związane z pandemią? Należy zadbać o odpowiednią „instrukcję” dla menadżerów – pomocą może być infografika, tłumacząca krok po kroku, jakie firma podejmuje działania.

4. Jasne reguły gry

Dla wielu praca zdalna, wideokonferencje to nowość, dlatego tutaj także istotny jest odpowiedni instruktaż. Jak zadbać o efektywność, jak przygotować sobie miejsce pracy, kiedy robić przerwy? Zebranie oraz przedstawienie wytycznych i porad będzie podpowiedzią, która pomoże odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

5. Słowa wsparcia

Warto, aby to najważniejsza osoba w firmie „zaopiekowała się” emocjami pracowników, poklepała ich po ramieniu, wytłumaczyła, co się dzieje, przed jakimi wyzwaniami stoi pracodawca. List od zarządu, pani prezes lub dyrektora wydaje się być dobrym rozwiązaniem w tym czasie.

6. Narzędzia

Na sam koniec krótki przegląd narzędzi, z których korzystamy w Multum, a sprawdzają się w trybie home office: Trello – pomaga nam w organizacji, dobrze wiemy kto jest na jakim etapie ze swoim projektem. Messenger – mamy swoją grupę, rozmawiamy nie tylko o sprawach służbowych, często nasza grupowa konwersacja daje dużo powodów do śmiechu. Hangout/Skype/Zoom/Microsoft Team – warto zobaczyć swój team, z pomocą przychodzą liczne narzędzia. Póki co testujemy, które rozwiązanie będzie dla nas najlepsze. Zawsze, ktoś ma jakieś problemy na łączach, trzeba się dostroić, zrobić próby mikrofonów i wizji, wymaga to cierpliwości i wprawy, ale warto!

Życzymy wytrwałości, zdrowia oraz dobrze przemyślanych i zaplanowanych komunikatów!