Myślisz o badaniach pracowników? Zobacz, jak się do tego przygotować

Zastanawiasz się nad badaniami pracowników i chcesz zlecić to zewnętrznej firmie? Podpowiadamy, na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć przed złożeniem pytania ofertowego.

Forma badania – idealnie, żeby była online, ale nie jest to możliwe dla firm produkcyjnych. W tym przypadku warto zastanowić się nad hybrydowym rozwiązaniem – ci, którzy pracują przed komputerem – ankieta online, a dla osób bez dostępu do komputera – forma papierowa.

Podział, czyli jakie (oprócz globalnego raportu z badania) obszary firmy mają zostać wyodrębnione do analizy, np. produkcja i administracja, a może także każdy dział, tak by lider dostał informacje o tym, jak czują się jego pracownicy, z czym się borykają i za co cenią swoją pracę? Warto pomyśleć o innych atrybutach – np. staż pracy, bo być może problemem jest brak motywacji wśród osób najdłużej zatrudnionych i jest związana z ich odejściem? Na podstawie atrybutów, analizujący mogą wyodrębnić określoną grupę np. osób doświadczonych z ponad 10-letnim stażem i zidentyfikować problem w tej grupie. Zastanów się nad podziałem jeszcze przed złożeniem zapytania.

Zasadnicze pytanie – ilu pracowników liczy organizacja, warto pamiętać, że w niektórych firmach zatrudnieni są także pracownicy tymczasowi – czy ich także ma dotyczyć badanie?

Zachęta do udziału – badanie to dodatkowy wysiłek pracownika, warto zadbać o podziękowanie. Zapytaj firmy, której chcesz zlecić badania, co może zaproponować – pączka, muffinka z logo, wyciskany sok, a może ciekawy gadżet? Idealnie, jeżeli uda Ci się określić widełki cenowe dla takiego podarku.

Na co chcesz zwrócić uwagę w pytaniach? Z jakimi problemami boryka się firma? Co chcesz osiągnąć poprzez badania? Wypisz słabe i mocne strony organizacji, obserwacje i obawy – to pomoże dopasować pytania, a w ankiecie zweryfikować Twoje przypuszczenia.

Komunikacja badania – w zapytaniu ofertowym napisz, z jakich form komunikacji wewnętrznej korzysta Twoja organizacja. Firma, która przedstawi ofertę, dopasuje formy komunikatów, zaproponuje ciekawe grafiki i rozwiązania. W wielkim skrócie – zadba o to, by dotrzeć do każdego pracownika i zaprosić go do udziału w badaniu.

Niezależnie od tego, czy uda Ci się dobrze przygotować zapytanie ofertowe, zapraszamy do kontaktu. Pomożemy, dopytamy i przygotujemy ofertę (spodziewaj się pytań, na tematy poruszone w tym artykule). 🙂