Tajemnica to jeden ze sposobów, który zaciekawi odbiorcę, bez względu na to czy jest to tekst, czy spot reklamowy. Chęć rozwikłania zagadki i odkrycia prawdy – większość z nas dotrwa do końca, by poznać rozwiązanie.
Kolejnym „przyciągaczem” są konflikty. Bohater, który wiódł spokojne życie nagle musi zmagać się z przeciwnościami. Odbiorca staje się jego kibicem, bo wie, że do osiągnięcia jest coś, co zdaje się niemożliwe. Zależy mu na szczęśliwym zakończeniu. Towarzyszą temu emocje – od sympatii poprzez wrogość (zazwyczaj do czarnych charakterów) po wzruszenie. To właśnie przyciąga odbiorców i nieraz doprowadza do łez.
Założymy się, że w tym momencie przypomniały Wam się bajki z dzieciństwa. Tak, to właśnie ten sam schemat, który chwyta za serce od najmłodszych lat.
Pisząc historię musimy połączyć trzy cele, czyli pokazanie faktów, emocji i działania. Oczywiście nie chodzi o wykorzystanie wszystkiego na raz. Zazwyczaj łączy się dwa z nich.
Na przykład, by powstała historia przekazująca fakty, a przy okazji wpłynęła na odczuwane emocje wystarczy działać według szablonu, który nada przekazowi charakteru bajki:
Bez względu na to czy tworzony jest tekst pisany, czy spot reklamowy schemat jest taki sam.
Reklamy świąteczne to wielki festiwal storytellingu. Każdy z nas pamięta przynajmniej jedną, która wzruszyła. Przypominamy kilka stosujących się właśnie do opisanych chwytów.
Reklama świąteczna Allegro z 2019 – przeciwności losu, czyli trudność nawiązania kontaktu między babcią i wnuczką. Stare wspomnienia i nowe technologie przychodzą na pomoc w odbudowaniu więzi.
Tegoroczna reklama świąteczna Coca-Coli – tajemnica listu do Świętego Mikołaja.
Reklama Allegro 2017 roku – opowiada o zagadce marzeń i łatwości ich spełniania.
Trochę starsza, bo z 2011 roku reklama Volkswagena – pokazuje próby spełnienia marzenia i rozwianie smutków, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom.
Która historia najbardziej się Wam spodobała? Może znacie przykłady innych?
Spółka Multum PR sp. z o.o. jest beneficjentem programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, w ramach której otrzymała subwencję finansową w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.