W kilku punktach opisujemy nasze sposoby na udane wydania i dobrą współpracę.
Zespół

Jednym z pierwszych kroków jest powołanie redakcji. Wymarzoną sytuacją jest taka, kiedy chętni zgłaszają się sami. Bywa jednak, że o redakcję trzeba zawalczyć i nieco zmotywować. Najczęściej dziennikarze pochodzą z działów HR lub marketingu, ale nie tylko tam należy szukać humanistów. W każdej firmie z pewnością znajdą się osoby z chęcią do pisania – a to podstawa. Naszą rolą jest szkolenie, podpowiadanie, a na końcu redakcja podesłanych treści. Istotne jest samo zaproszenie i przypominanie (np. na łamach tworzonego biuletynu), że nadal są wolne miejsca, dla osób, które chcą dołączyć do zespołu.  Niektórzy ośmielą się, dopiero po kilku wydaniach, dlatego drzwi redakcji powinny być otwarte.

Szkolenie

Na pokładzie redakcyjnym chętnie witamy zarówno osoby, które coś już wiedzą o sztuce pisania, ale także początkujących. Całej redakcji zazwyczaj przyda się szkolenie i pokazanie, jak powstają dobre teksty – czym jest lead, na co warto zwrócić uwagę, pisząc zakończenie czy jak przytaczać wypowiedzi. To tylko początek zagadnień, które warto poruszyć. Teksty to jedno, ważną częścią szkolenia powinno być pokazanie technicznej strony wydania – pojęcia, takie jak layout i szpigiel są podstawą dobrej współpracy.

Plan działań

Dogadanie szczegółów, takich jak terminy wydań, a wraz z tym deadline’ów na zebranie treści i zdjęć, a w dalszej kolejności na korektę i skład to kwestie, które usystematyzują pracę. Istotne są także szczegóły, takie jak sposób przekazywania artykułów – przesyłane do korekty osobno czy wszystkie razem? Zdjęcia, kto powinien być za nie odpowiedzialny? A może wśród pracowników warto znaleźć osobę, której hobby jest fotografia?

Tytuł biuletynu

To sprawa dużej rangi. Chwytliwy, związany z nazwą firmy – taki musi być. Warto zmotywować pracowników, żeby to oni przedstawili swoje pomysły. Tym, co będzie organizowało pracę redakcji i dobór tematów jest ustalenie działów biuletynu. Aktualności z życia firmy, ale co dalej? Wywiady, opisy stanowisk, miejsce na konkursy. Należy się zastanowić, co będzie interesujące dla pracowników i zestawić to z możliwościami redakcji (działy muszą być powtarzalne – temat nie może się wyczerpać wraz z drugim wydaniem). Dobre funkcjonowanie zespołu redakcyjnego to także osoba dbająca o dotrzymanie terminów, która spaja wszystko w jedną całość – pogania dziennikarzy z firmy i bierze na swoje barki uwagi przychodzące wraz z korektą.

Wartości

Biuletyn to po pierwsze źródło informacji. Co dzieje się w firmie, jaka jest jej kultura, zmiany i aktualności. To narzędzie komunikacji wewnętrznej, które pozwoli na szybkie dotarcie z ważną sprawą do wszystkich pracowników. Drugą wartością jest integracja. Powołany zespół redakcyjny to członkowie różnych działów, którzy na co dzień nie mają okazji wspólnie pracować. Artykuły często zawierają ciekawostki o firmowych działach, o hobby kolegi z pracy, a także nowiny o ślubach, zaręczynach czy powiększeniu rodziny współpracowników. Taki biuletyn chętnie zostanie zabrany do domu.

Warto profesjonalnie mówić do swoich pracowników.