Powiedzmy to sobie szczerze – o budowaniu kultury feedbacku w firmie

Czasami bywa przyjemna. Innym razem jest jak cios poniżej pasa. Informacja zwrotna. Co zrobić, aby pozytywna dodawała skrzydeł, a negatywna nie zwalała z nóg? Jak tworzyć i pielęgnować kulturę sprzężenia zwrotnego w firmie?

Budowanie kultury organizacyjnej oraz wpływanie na zaangażowanie pracowników, jest nie mniej ni więcej jak sposób, w jaki w firmie przyjęło się ze sobą rozmawiać. Zarówno o rzeczach pozytywnych, jak i trudnych. Wielokrotnie udowodniono, że organizacje z silną kulturą feedbacku lepiej i szybciej dostosowują się do zmieniającego się świata, sprawniej wprowadzają ulepszenia, łatwiej i przyjemniej się tam pracuje, a przede wszystkim o wiele sprawniej się komunikuje. Stąd już tylko jeden krok do lepszej atmosfery i większej rentowności firmy. Kultura feedbacku oszczędza czas i pieniądze.

Kluczowym elementem kultury feedbacku w firmie jest stworzenie poczucia bezpieczeństwa i zaufania. Bez tego ani rusz! Każdy pracownik w firmie musi być pewny, że to, co mówi, nie jest sposobem na konfrontację, próbą dewaluowania firmy, nieczystą grą, ale chęcią na poprawę sytuacji. Jak to robić krok po kroku?

Stwórz przyjazne środowisko

Pozwól, aby pracownicy czuli się komfortowo, gdy mówią o rzeczach trudnych lub nieprzyjemnych. Przypominaj im, że celem sprzężenia zwrotnego nie jest szukanie winnych, wymierzenie kary, ale poprawieniu błędów, wyciągnięcia wniosków na przyszłość i uprzedzeniu ewentualnych problemów, które mogą się powtórzyć. Niech to będzie nauka na przyszłość.

Kreuj dobre nawyki

Stwórz podwaliny kultury feedbacku. Zdecyduj, w jakiej formie odpowiedź ma być przekazywana: indywidualnie czy na forum publicznym. Pisemnie czy w trakcie osobistych spotkań. Wyjaśnij, dlaczego to jest ważne, stwórz zasady, wspieraj dobre nawyki w organizacji. Na końcu dobierz odpowiednie narzędzia i uzbrój się w cierpliwość. Budowanie kultury organizacyjnej to długi i powolny proces, którego sukces zależy głównie od naszej determinacji.

Pamiętaj, że feedback nie jest jedynie domeną szefów. Pozwól, aby pracownicy mogli wyrażać swoją opinię zarówno do przełożonych, jak i swoim współpracownikom. Feedback to nie tylko mówienie – to także sztuka słuchania.

Nie zapomnij o szkoleniach. Dawanie i odbieranie informacji zwrotnych to nie lada sztuka. Na szczęście nie tajemna, ale łatwa do poznania. Czasami wystarczy kilka wzorów, np. umiejętności słuchania czy budowania feedbacku.

Bądź wzorem do naśladowania

Trudno jest wprowadzić zasady w firmie, gdy jej przełożeni ich nie stosują. Bądź pierwszą osobą, która stosuje i wdraża nowe reguły w zespole. Wskazuj dobre wzorce, zachęć pracowników do uczciwego mówienia o problemach, które ich zdaniem mogą mieć szkodliwy wpływ na funkcjonowanie. W końcu to pracownicy są na pierwszej linii frontu, najlepiej są świadomi problemów i łatwiej im identyfikować obszary, które można poprawić. Niezbędne jest, aby ich głosy zostały wysłuchane, jeśli firma naprawdę chce się rozwijać.

Nie bój się pytać i prosić o pomoc

Odezwij się do nas, jeśli potrzebujesz pomocy. Jeśli chcesz tworzyć przyjazną atmosferę pracy, w której ważne są relacje pomiędzy członkami zespołu, pozytywnie wpływające na rozwój biznesu, napisz lub zadzwoń! Zidentyfikujemy problem i zaproponujemy rozwiązanie. Kultura feedbacku może stać się elementem kultury Twojej firmy.