Wolontariat pracowniczy

Czy warto pomagać? Oczywiście! Czy warto organizować wolontariat pracowniczy? Tutaj też nie mamy wątpliwości – tak! Zalet jest wiele, począwszy od tych mających bezpośrednie przełożenie: zadowolone dzieci lub posprzątane tereny zielone, poprzez pracowników-wolontariuszy – zmotywowanych, z nową energią, a skończywszy na firmie, której wizerunek zostaje znacznie ocieplony.

Nieco teorii, czyli czym jest wolontariat pracowniczy?

Jak sama nazwa wskazuje, są to działania pro publico bono, z tym że inicjowane przez pracodawcę. To właśnie on wspiera i zachęca swoich pracowników do aktywności o charakterze społecznym – do dzielenia się swoimi umiejętnościami, poświęcania czasu i angażowania się na rzecz innych lub ochrony środowiska.

Są różne rodzaje wolontariatu, począwszy od oddelegowania, czyli skierowania do pracy i działań na rzecz organizacji społecznej, poprzez kompetencyjny polegający na dzieleniu się swoimi umiejętnościami. Skończywszy na wolontariacie osobistym (inicjatywa pojedynczego pracownika) i zespołowym (kiedy pomaga grupa) oraz popularnych w ostatnim czasie zbiórkach pracowniczych. Wolontariatem można nazwać też aktywności realizowane w miejscu pracy, takie jak wycieczki dzieci w zakładach, pokazujące specyfikę danego zawodu czy staże. Znana jest również forma rad powierniczych, polegająca na zaangażowaniu wysoko wykwalifikowanych pracowników w pomoc w strategicznych działaniach fundacji (funkcje doradcze i kontrolne).

Firma może wspierać chętnych wolontariuszy na wiele sposobów. Oferując możliwość realizacji działań – tworząc programy i propozycje udziału w konkretnych akcjach czy udzielając wsparcia w postaci sprzętu lub dofinansowania.

Akcja "Jesteśmy otwarci na środowisko"

Co firma zyskuje na wolontariacie?

Pracownicy, widząc firmę zaangażowaną, doceniają to – wiedzą, że pracują dla brandu, który działa na rzecz innych, angażuje się w sprawy społeczne lub ekologiczne. Jest to pracodawca z misją i można być z tego dumnym/ą. Oni sami również mają szansę na czynienie dobra, oddania swojego czasu, podzielnie się kompetencjami. Co jest niewątpliwym zastrzykiem energii oraz okazją do samorozwoju. Pracownicy mogą sprawdzić się w innych rolach, niż te przypisane w organizacji. Jest to także świetna okazja do integracji!

Tyle teorii, przejdźmy do sedna sprawy, czyli przykładów! 🙂

Warto zobaczyć, jak o swoich pracownikach-wolontariuszach pisze Nokia. Nazywa ich Nokia Heroes. Firma umożliwia wykorzystanie dwóch dni w ciągu roku na wolontariat. Chociaż może wydawać się, że to wcale nie tak dużo, akcji, w których pracownicy biorą udział, jest z roku na rok coraz więcej. Cele są różne: sprzątanie szlaków turystycznych, budowa placów zabaw dla dzieci, zbiórki… Co potrzeba, bohaterowie Nokii zrobią!

Pracownicy PGE udzielają się w szkołach i przedszkolach, a także w domach dziecka. Tworzą ogródki, altanki, organizują atrakcje dla dzieci, albo po prostu odwiedzają podopiecznych, poświęcając im swój czas.

Z inicjatywy PwC wiele firm bierze udział w akcji „Biznes kontra smog”. Wolontariat polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu, przez pracowników wielu zrzeszonych firm, szkoleń dla dzieci i młodzieży na temat przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza.

Multum również angażuje się w wolontariaty. Oprócz doradztwa w działaniach CSR-owych sami wspieramy lokalne inicjatywy – sprzątaliśmy dorzecze Odry, wolontariatem kompetencyjnym pomagamy w zbiórce pieniędzy na leczenie Olka.

Jeśli szukasz pomysłów lub akcji, w których mogliby wziąć udział Twoi pracownicy, skontaktuj się z nami! Jako partner Stowarzyszenia Etna znajdziemy, co dobrego można wspólnie zrobić. 😉