Jesteś superpracownikiem!
Tylko połowa Polaków czuje się doceniana w pracy. Co jest powodem? Dlaczego łatwiej jest nam ganić niż chwalić?
Chcę być doceniony
Według badań przeprowadzonych przez HRM Institute 99% respondentów uważa, że docenianie w pracy jest ważne (niezależnie od branży czy stażu). Niestety 50% ankietowanych nie jest chwalonych za dobrze wykonane obowiązki. Co za tym idzie? Pracownicy są mniej szczęśliwi, nie mają poczucia satysfakcji z pracy, uważają, że ich wysiłek jest niepotrzebny. Przekłada się to na mniejszą energię i zaangażowanie w wykonywanych zadaniach, a także na związek ze swoją firmą – taki pracownik nie czuje się jej częścią i nie poleca jej swoim znajomym.
Praca jest po to, by zarabiać
Niektórzy przedsiębiorcy mają takie zdanie, co przekłada się też na postrzeganie pracownika. Skoro jest tu, żeby zarobić, mam prawo wymagać i ganić za niedociągnięcia. Oczywiście zadaniem menadżera jest dopilnowanie, by obowiązki były wykonywane dobrze, jednak duża część zatrudnionych pracuje również po to, by rozwijać swoje kompetencje i talenty. Jeśli pracodawca tego nie widzi i nie docenia, satysfakcja z pracy spada. Co zrobić, żeby do tego nie dopuścić? Warto skupić się na talentach swoich pracowników, pomóc w ich rozwoju, umożliwiając szkolenia, dając zadania, które pozwolą na wykorzystanie cennych zasobów, a także awansując. Pamiętajmy, że firma, która stawia na rozwój, jest często polecana przez pracowników.
Kultura feedbacku
Co jeszcze może pomóc? Naszym zdaniem feedback. Szczera opinia to droga do budowania zaufania między pracownikiem i pracodawcą. Pozwala to na przyjmowanie uwag jak i pochwał w sposób niekrzywdzący lub niekomfortowy dla którejś ze stron. Oczywiście nie każdy jest mistrzem dawania feedbacku i częściej zdarza się, że jest on negatywny, punktujący niedociągnięcia lub błędy, ale na szczęście można się nauczyć również mówić o superlatywach.
Z pomocą przychodzą warsztaty, podczas których przećwiczyć można różne sytuacje i nauczyć się dostosowywać odpowiedni komunikat. Gdy pracownik otrzymuje dobrze sformułowany feedback (nawet jeśli przekazuje on informacje o błędach) ma pewność, że jego wysiłek został zauważony.
Kiedy szczególnie warto doceniać pracowników?
Kryzysy, sytuacje nadzwyczajne potęgują potrzebę docenienia w pracy. Niestety obecne czasy dostarczają sporych wyzwań. Pracownicy są zestresowani inflacją, która podnosi koszty życia. Pracodawcy najpierw musieli sprostać zmianom organizacyjnym, które wymusiła na nich pandemia, teraz kolejnym wyzwaniem jest spadek gospodarczy. Wydaje nam się, że wzajemne zaufanie i docenienie przez obie strony wysiłku i zaangażowania znacznie poprawi atmosferę w pracy.
A czy Wy czujecie się doceniani w pracy?